Pengajaran buang anak

hello ,

Hai apa khabar semua ? Hari ni nak buka topic pasal  anak , ok kes macam ni dulu agak kerap berlaku  namun da berkurangan sejak kebelakangan ini tapi baru2 ini berlaku kes jumpa bayi di bas stop dekat butterworth tak silap aku .Nak caci ? nak maki ? nak kata mak dia kejam perempuan murahan ? Sebelum nak tunding jari nak maki orang kita cermin diri dulu? Bukan aku yg buang anak so why nak cermin kan diri ? if you said that , you really need to think back . Walapun kat Uk baru setengah tahun but really buka mata dan minda aku . i like to know and adventure their culture . Tiap minggu aku boleh nampak sekurang 3 kali single mom yg umur lebih kurang macam aku naik bas dgn baby mereka . Diaorang siap ada kawan teman  dengan baby push chair lagi . At bas memang ada tempat untuk baby push chair and wheelchair untuk orang kurang upaya . For your information guide dog dibenarkan dalam bas . Kalau negara kita ? pergh kecoh gugat akidah segala bagai . Dekat sini yg muslim naik bas juga . Tak ada muka macam kena taik ayam relak je . Kadang rakyat malaysia yg melampau manja dn mengada bgi pendapat aku . Sikit sikit ini itu . If rakyat malaysia tak ada perangai sikit2 nk ambil agama untuk kepntingan sndiri trust me there will be guide dog at malaysia .


Aku sakit hati tengok haiwan kena teraniayai oleh manusia yg $%$^#$% . Macam satu kes anjing yg jumpa bayi tu , nasib baik but surut khabar typical malay tulis apa ayat dia lebih kurang mcm ni seorang bayi hampir dibaham anjing tak berapa ingat tajuk but lebih kurang perghhh memang setan sungguh arr surat khabar cukup bodoh sekali . bodoh bodoh creativty kosong memang negatif 100 .Bagi aku bila seseorang terlanjur and dia mengandung majoriti rakyat malaysia kutuk dulu aku pun rasa perempuan mcm ni murah bla bla . But aku sedar sebab kutukan mcm ini la berlakunya kes buang bayi , bayi dibunuh . Sebab mereka tak tahan dgn kata kata manusia dn they make the choice to cover their mistake in a wrong way . Bagi aku benda dah berlaku we should be more and terima then give a solution . Contoh bagi pasangan tu nikah and kalau budak underage kita buat laporan polis biar lelaki yg reti buat seks tapi condom tak reti pakai masuk jail menyusahkn orang lain. Normal bercinta then bernafsu slowly terlanjur but fix it . Tapi dah perempuan tu sendiri gatal semua laki dia nak buat seks just doakan dia sedar satu hari bertapa murah dan lelaki hnya pandng kita sebagai objek seks , bukannya as a human being or woman that should be respect . Selain itu , parent pun boleh ambil langkah bawa anak pergi suntik tak silap aku kalau at uk dia mcm letak or implant something around the arm untuk elakkn mengandung sorry aku just pernah dengar pasal ni but tak tahu lebih detail . Kadang remaja sekarang susah nak kawal and make silly decision so nak jaga aib semua buat lah mcm ni memang la kos sikit but selamat or makan pil perancang . Ibu bapa pun pesan la anak lelaki about condom . 

Kalau condom pun kau tak mampu beli jangan ada niat nak bunting anak orang or buat seks . Kau (lelaki) memang boleh da main then blahh . Hahaha kalau dah underage kau tunggu la . nangis kau dlm penjara . Ada yg cakap bukan tak nak beli condom tapi MALU ? Pala hotak kau la , kau rasa tak malu bawa bayi ? Buat seks bogel depan orang tak malu ke ? Please kalau aku , jadi cashier aku tengok orang beli condom aku relax je tak ada pandng semcm sbb at least dia ada otak and fikir lepastu tak menyusahkn perempuan luar sana . Girls , think back before you give someone your virgin . Please  kalau nak hilang dara biarlah dgn way yg bermaruah . Bukannya sebab kau cinta dia dn ugut kau , tak bagi dara nak break up . Alahai mamat cam ni nahh middle finger blahh jauh jauh weii . Baru couple da nak pecah dara orang , perempuan yg bagi pun agak bodo . Kalau yg tak ada dara ? even kau tak ada dara kau ada maruah jgn senang sngat wei .Please budak underage akak tak cakap buat seks tu ok . No no no , but the truth in our society berapa perempuan yg dara dan lelaki yg teruna kau cakap sikit , cerita sikit . Kalau kau ada dara good teruskn jaga permata awak , tapi jangan sebab kau ada kau kutuk hina yg tak ada buat serupa diaorang  terhina sgt kau suci sngat nahh . Kita tak tahu mungkin ada yg hilang dara sebb kena rogol? mungkin sbb naif ?

Ambil pengajaran benda berlaku , benda hilang we can't find back just let it go . Is the best bila orang buat silap jgn terlalu cepat kita judge say right or wrong . Always remember to give people a chance to start a new life . Jangan sebab mulut kita hancur masa depan orang . Kalau dia ada anak luar nikah , kita bagi chance sebab dia berani tanggung kesalahan dia kita sokong bagi semangat . Sebab aku percaya tak semua perempuan sekejam tu tapi keadaan memaksa . Surrounding kita , masyarakat kita make thing worst . Hoi hoi mak cik yg suka gossip tolong lah ingat dosa tu hang larat ke tanggung ? aib orang sini sana pandai , tu je kepakaran kau . Pada ibu bapa yg hukum anak mcm diri tu tuhan , tak apalah . Kau buang anak kau , kau tak terima dia sebab kesalahan dia , bila kau tua kau akan rasa bertapa bodohnya kau . Mungkin ni ujian dari tuhan nak uji kamu dan malangnya kau lebih pentingkan maruah dn dengar hasutan setan ... Pada aku memang kebanyakn parent tak dapat terima tapi sampai halau tu tak kejam sangat ? Mak aku sendiri da cakap awal2 kalau kau terlanjur and mengandung jgn sesekali gugurkan anak . mak akan tolong . because case gugurkan anak , buang anak karma dia memang akan haunt you forever . Kau tak akan mampu tahan rasa bersalah seumur hidup percaya it will hunt you . 


Just pendapat aku , aku bukanlah sesiapa nak cakap betul or salah . Aku pun tak kaya nak bagi brim supaya semua orang setuju apa aku kata . Sorry kalau ada tersilap kata , itu hanya pendapat sendiri . tak perlu nak kecoh or come and argue mcm budak tiga tahun dengan aku . Kalau kau rasa pendapat kau betul go on  please .Please  dont come and argue or annoyed me with those facts segala bagai . Seriously kau rasa benda aku cakap salah pun tak kisah seriously i dont give a fucking damn :)

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.